woensdag 29 september 2010

piiten (heijermans) 't barre land

opname van Pitten (1918 Herman Heijermans) door 't Barre Land. Pitten was onderdeel van de collagevoorstelling April is the cruellest month. De opname is gemaakt op 14 mei 2006 in Theater Kikker te Utrecht.

tweede akteur Heb jij je rol ingekeken?
eerste aktrice Ingekeken, ja - verleden week.
tweede akteur Kan 'n goeie première worden!
tweede aktrice Als Ritman in z'n hok zit, sleept ie je door alles heen: laat maar lopen!
eerste akteur Heeft iemand mijn rol gevonden? Ik ben mijn rol kwijt … Wie heeft mijn rol?
eerste aktrice Ben jij je rol kwijt?
eerste akteur Ik zoek me gek!
tweede aktrice Man, je kan toch lekker pitten!
eerste akteur Wat is pitten, mevrouw?
tweede akteur Weet jij niet wat pitten is? … Waar kom jij vandaan?
eerste akteur Ik ben pas aan 't toneel: ik ken de vaktermen nog niet zo precies …
eerste aktrice Pitten, jongmens, is het 'vermoeden' hoe je rol wel zou kunnen wezen - het je in de droom voorstellen hoe je rol mogelijk is - en voor de rest drijven op de souffleur …
eerste akteur Pitten is je ideaal! …
tweede aktrice Als je zo diep zinkt dat je geen geluid meer op de planken kan geven, dan is de souffleur je reddingsgordel - die blaast je ieder woord in - die sleept je er door tot je bij de vijfentwintigste voorstelling 'n beetje vaste grond onder je voeten begint te krijgen …
eerste akteur Dus 'pitten' …?
tweede akteur Is toneelspelen! …